joi, 19 iulie 2012

EU BAC-UL L-AM LUAT

Inainte de a citi aceasta postare, v-as ruga sa urmariti mai intai videoclipul de deasupra - o melodie celebra adaptata la situatia scolara din ziua de astazi, de fapt din ultimii ani. Ce simtiti acum? Parerile sunt impartite: unii vor fi amuzati, altii indignati, altii le vor simti pe amandoua.
E pacat ca in fiecare an trebuie sa ne confruntam cu astfel de imnuri care "lauda" prostia omeneasca, ignoranta si lipsa de respect pentru educatie. Nu e vina celor ce dau nastere acestor melodii, ci e vina celor ce ne dau motive sa le compunem.
Am 27 de ani. Au trecut 9 ani de cand am dat bac-ul, insa pe atunci majoritatea erau admisi nu respinsi. Ce s-o fi intamplat intre timp? Tin minte ca singura proba la care mi-am facut probleme si chiar am plans, a fost proba de educatie fizica. Stiu ca suna pueril, insa acolo mi-a fost cel mai frica-era sa-mi rup si gatul cand a trebuit sa stau in maini si am cazut intr-o pozitie nu prea favorabila gatului meu. Asadar, nu limba romana sau limbile straine imi dadeau batai de cap. Tare as vrea sa vad si in ziua de astazi un elev care sa-si faca griji doar pentru educatie fizica.
Recunosc, nu am invatat pana "mi-au iesit ochii din cap", insa am fost mereu prezenta la scoala, mi-am dat interesul, am fost atenta si am fost constienta de faptul ca "ai carte, ai parte". Nu aveam calculator, locuiam la camin si chiar am avut si uniforma. Era disciplina. In plus, e vorba si de respectul fata de parinti. Atunci cand esti la scoala ai o singura responsabilitate: sa inveti. De restul se ocupa parintii. Dar tu ce multumire le aduci cand mergi acasa si le spui ca nu ai promovat? E atat de greu? Daca nu te descurci cu o singura treaba, ce te faci cand cresti "mare" si toate grijile vin pe capul tau? Serviciu, cheltuieli etc.
Parca tot sistemul a devenit inconstient peste noapte si nu mai avem nici o randuiala in societate. Parintii nu au timp sa se ocupe de copii, pentru ca muncesc precum robii sa aibe ce sa puna pe masa, profesorii nu-si mai dau interesul pentru ca nu sunt motivati financiar (si chiar au dreptate) iar elevii se gandesc doar la petreceri, tigari, bautura si internet. E un lant al slabiciunilor si consider ca toata vina este a sistemului. Intr-o tara in care reformele se schimba de la un an la altul, nici nu mai stii ce trebuie sa mai inveti. Fiecare ministru al invatamantului mai vine cu ceva nou, nu pentru ca ar fi mai bun, ci pentru ca trebuie sa-si lase amprenta in scurta trecere prin minister si sa justifice banii pe care ii ia. E ca un laborator in care, din pacate, cobaii sunt elevii, viitorul tarii. Iar cand ma uit in jur si vad ce viitor ma asteapta, imi vine sa iau exemplul multor cunostinte care si-au luat jucariile si au plecat peste granita.
Mircea Eliade vorbea despre rolul paradigmatic pe care il detine elita intelectuala - sau ar trebui sa il detina - in formarea spirtualitatii unui popor, aceasta elita fiind purtatoare de inteligenta si traditie, constituind astfel un model de urmat. Dar care mai e elita intelectuala in Romania? Unde sunt emisiunile educative de altadata? De ce atunci cand deschizi televizorul e ca si cum ai intra intr-un circ in care vezi doar maimutareli, prostie, barfa si incultura? De ce televiziunea naste monstri?
Ne plangem de una si de alta, insa totul e consecinta actiunilor noastre. Felul cum ne purtam cu cei din jur, cum ne educam reciproc, ce alegem, la ce ne uitam, cum ne petrecem timpul liber - toate dau nastere haosului in care traim.
Romanul nu e prost, dar e delasator. De ce sa faca ceva bine cand sunt altii in jur care ar putea face in locul lui? Mai bine mergi cu valul. Capul plecat sabia nu-l taie. Dar daca tot nu faci nimic, atunci nu te mai plange. Romanul isi merita soarta. Incepand de jos si pana la cel mai inalt nivel, totul este corupt. La noi se va face ceva doar cand oameni foarte puternici vor lua fraiele tarii in maini si vor pune biciul pe oameni. Asa au reusit multe natii care acum o duc foarte bine si sunt foarte organizate, dar in tara asta in care toti se gandesc de unde si cum sa mai fure, unde vom gasi astfel de oameni?
Tot Eliade sustinea ca "suntem condamnati sa invatam si sa ne trezim la viata spirituala prin carti". Frumos! Dar cati mai citesc? Si ce citesc? Ne impotmolim in cotidian si uitam esentialul.
Asadar, eu bac-ul l-am luat, c-am invatat (ca sa fac si o rima). Si sunt multi ca mine, din aceeasi generatie, mai mari, chiar si mai mici. Ne-am straduit, ne-am responsabilizat si am trecut acest test. Dar vine din urma generatia facebook. Chiar meritam sa traim intr-o tara ca asta dupa tot efortul depus? De fapt, intre oameni ca acestia. Pentru ca avem o tara minunata, pacat ca este locuita.
Poate ar trebui sa revizuim imnul national: "Desteapta-te romane!" si nu in ideea de a te trezi dimineata, ci cauta sa te trezesti din somnul inconstientei in care te balacesti de atata timp, si, da, desteapta-te, nu mai face pe prostul, ca la un moment dat vei ramane asa.
Ce-mi doresc? Imi doresc ca la anu', pe vremea aceasta sa ascult un hit despre cum mai toti elevii au luat bacul si nu pentru ca au copiat, ci pentru ca au invatat iar lista cu perle de la examene sa fie mult mai scurta sau inexistenta. Putem noi ca oameni sa facem ca acest vis sa devina realitate?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu